Tibet

15 april 2015 - Shigatse, China

We vertrokken in de ochtend lopend naar het Potala palace. Het paleis waar de Dalia Lama woonde voordat hij is gevlucht en werd verbannen.

Een prachtig groot paleis gebouwd op een berg. Een flinke wandeling bracht ons uiteindelijk boven. Vanaf het paleis kan je heel Lhasa overzien.

Binnen kregen we een uitgebreide rondleiding. Uiteraard een paleis volgepropt met boeddha beelden en blauw van de wierrook.

In de middag zouden we weer een klooster bezoeken maar we hebben besloten niet mee te gaan. We hebben wat gegeten en rondgelopen door Lhasa. Overal in de stad zijn kleine kloosters te vinden en je kijkt je ogen uit naar wat daar allemaal omheen loopt.

Er zijn nauwelijks toeristen te vinden en de lokale bevolking zien er met hun kleurige kledingstijl en getekende gezichten erg mooi uit. Het fototoestel draaide overuren.

Om 18h00 meldde we ons weer bij de groep en we kregen een vervroegd afscheidsdiner aangeboden. Best vreemd, want we hebben nog 2 nachten in Lhasa te gaan, maar niet minder prima!

We werden door de gids naar een restaurantje ergens in een achteraf straatje geleid en hebben hier de lokale gerechten voorgeschoteld gekregen. Erg lekker!

Om de avond af te sluiten zijn we met de groep nog even de bar in gedoken. Een biertje voor omgerekend 5 euro liet ons flink schikken (in ons hotel restaurant was het 6x zo goedkoop!), maar ach.... we sponseren de lokale economie zeg maar!

De volgende ochtend moesten we wat vroeger op. Op onze "vrije dag" hadden we met de groep besloten een klooster te bezoeken zo'n 60km van Lhasa af. Doordat er geen verhade wegen zijn die kant op kostte het ons 2.5 uur om daar te komen.

Op een hoogte van 4200 meter hadden we prachtig uitzicht. We hebben een wandeling om het klooster gemaakt van bijna 2 uur waarbij vele adelaren ons om de oren vlogen.

Er was een openlucht begravenis aan de gang en de lichamen worden dan opgegeten door de vogels. Helaas mochten we niet even spieken.

We gingen het klooster zelf in waar een pak um beet 75 monniken bezig waren met hun gebed. Het zingerige gebrabbelende gebed was erg indrukwekkend om een keer mee te maken.

Na een rondje te hebben gedaan stapte we weer op de bus, terug naar Lhasa. We kwamer daar rond half 4 aan en zijn nog even wat straatjes en winkeltjes wezen verkennen.

We aten tegenover ons Hotel in een gezellig restaurantje en begonnen na het eten met de troep te ruimen en de tassen weer in ta pakken.

De vokgende ochtend vertrokken we, na het ontbijt, weg uit Lhasa.

Via 3 bergpassen reden we richting Gyantse. Onderweg bereikte we hoogtes van ruim 5200 meter. Buiten was het koud en sneeuwerig en het andere moment zonnig en strak blauw.

Gyantse ligt op 4200 meter, merkbaar een stuk kouder dan Lhasa.

We hebben met een deel van de groep en de gids gegeten in een restaurantje. Door een verkeerde aanname had ik 4 naanbroden. Anika ging voor de Yak steak.

De volgende ochtend reden we wederom naar een klooster,Pelkhor Chode. Een korte rondleiding zorgde ervoor dat we na een uur weer buiten stonden. We maakte nog een kleine wandeling door het dorp, met de oude typische huisjes en de koeien door de straten.

We stapten op de bus richting Shigatse. Na een paar kleine tussenstops kwamen we daar halverwege de middag aan.

We werden ontvangen in een mooi groot luxe hotel. Nadat iedereen was ingecheckt en klaar was gingen we lunchen. Het was inmiddeks al rond 4en, dus de wandeling die op de planning van de middag stond hebben we verschoven naar de volgende ochtend en hebben de rest van de dag gevuld met het slenteren door de stad en wat drankjes in het hotel.

In de avond zijn we nog wat wezen eten in het restaurant in het dorp en daarna redelijk optijd naar bed.

1. Clemy:
    15 april 2015
    Jullie worden wel overladen met mooie indrukwekkende beelden! Fantastisch gewoon!