Kathmandu

19 april 2015 - Kathmandu, Nepal

Na een paar uur hobbelen kwamen we aan bij Lao Tingri. We hadden al 3 dagen niet gedoucht dus Anika dook meteen onder het stromende water.

Ikzelf koos ervoor even op te warmen in de zon met een drankje. We besloten een verlaten lunch te pakken in het restaurant. Op dat moment viel overal de stroom uit...

Na lang wachten kwam onze lunch om half 5 smiddags. Na de lunch stapte ik ook onder de belabberde douche en relaxte we wat op de kamer.

Een late lunch zorgt voor een laat diner. We aten voor de laatste keer wat samen met de gehele groep en doken vroeg het bedje in.

Om kwart over 5 ging weer de wekker (wat een vakantie he?). We reden door meters sneeuw door de witte bergen in c.a. 4 uur naar de grens. Buiten een graadje of -10 / -15...

De door de chineze zwaar bewaakte grensovergang viel erg mee en we kwamen snel aan in Nepal. Daar aangekomen een graadje of 25...

Vanaf de grens van Nepal kostte het ons nog een 5 uur om de 150km naar Kathmandu te rijden!

Een totaal andere wereld, niet alleen kwa warmte en natuur maar ook totaal andere mensen.

We kwamen rond 3 uur lokale tijd ( 2uur en drie kwartier vroeger dan Tibet) aan in ons Hostel.

We werden zeer goed en uitermate enthousiast ontvangen. Direct gingen we om de tafel om de rest van de week te bespreken en boekte we nog een lokaal vluchtje naar chitwan National park.

Doordat het onze huwelijkreis is kregen we een mooiere kamer aangeboden en een drankje.

De groepschat van Tibet liet weten dat ze op een km afstand van ons hostel met z'n allen wilde eten. We hebben met het grootste deel van de groep nog een gezellige avond gehad en daarna van elkaar afscheid genomen....

Vanmorgen mochten we uitslapen tot 8 uur... met een jetlag van Tibet in het lichaam lukt dat natuurlijk niet en lag ik al om 6 uut klaar wakker. Om 8 uur kwam ook Anika tot leven en na het ontbijt zaten we een uur later in onze auto met prive chauffeur.

Door de mega drukke stad heen met de auto viel niet mee, maar na lang wachten stilstaan en tuteren lwamen we een uur later aan in Pashupatinath. Een plek waar ze lichamen van overledenen verbrandden. Er lagen 4 lichamen in vuur en vlam toen we daar aan kwamen.

Dagelijks verbrandden ze zo'n 35 lichamen. Als de lichamen na zo'n 4 uur zijn verkoolt worden ze in de rivier geveegd en wordt er een nieuwe aangestoken.

De tempels er omheen krioelende van de apen. We liepen door de tempels heen en kwamen bij een ander stuk van de rivier terecht. Hier waren familieleden net een lijk aan het wassen. Nadat deze gewassen was werd deze op een brancard gelegd en gedragen naar de brandplekken.

Niet heel smakelijk gezicht allemaal, beetje vreemd gevoel als je daar staat. Het stinkt overigens niet maar ruikt wel vreemd en de rook proef je op je tong....

Snel weg daar en op naar het Patan Dubar square. Een plein vol met oude tempels. Om het plein te betreden moesten we elk ongerekend 5 euro betalen.... vaag maar oke.

We hebben er maar meteen een lunch in een mooie luxe tuin aanvast geplakt.

We reden door naar Kathmandu Dubar square. Wederom een plein met tempels. We besloten het hokje waar we 7,50 eur moesten betalen nu maar gewoon te negeren en liepen zo het plein op.

We reden door naar Swayambhu, ofwel de apentempel. Mooi op de berg hadden we prachtig uitzicht over de stad. De vlaggenlijnen met gebedsvlaggen waren zoveel aanwezig dat het als een soort dak op de berg was. Apen waren er uiteraard ook in grote aantallen.

We vertrokken via de pinautomaat naar huis. Met ruim 150 briefjes op zak (of eigenlijk 2 zakken) kwamen we weer in het hostel aan. We mochten alles gelijk weer inleveren....

Nu gaan we zo nog even de straatjes om ons heen verkennen en een hapje eten. Morgenochtend vliegen we in 18 minuten naar Chitwan National Park.