China en Chinezen...

7 april 2015 - Beijing, China

Zondagmorgen werden we voor het eerst wakker in Beijing. Na een ontbijtje in ons Hostel gingen we met de metro naar de panjiayuan markt. Een flinke zoektocht om eerst überhaupt bij de metro te komen, je ziet hem wel, maar hoe kom je er....
Vervolgens ons een weg zien te banen door het metronetwerk. Al met al, gelukt en stonden we halverwege de morgen op de markt.

Een markt waarin eigenlijk vijwel elk kraampje hetzelfde verkocht; chineze kunst, rare gedroogde noten en munten. Voor het laatste hadden we wel interesse (decoratiemateriaal voor aan de tas) en na een lange moeizame en vreemde onderhandeling kwamen we er achter dat onze tactiek nog geperfectioneerd diend te worden. 2 munten, 10 euro armer.

We stapte weer in de metro opweg naar het zomerpaleis. Daar raakte we onszelf al snel kwijt tussen de duizenden chinezen. Mega drukte, een plek met heel heel heel heel veel slechthorende chinezen. Ik vermoed athans dat de meeste mensen hier een ernstig gehoorprobleem hebben, waarom zouden ze anders de hele dag, overal, naar elkaar scheeuwen?

Samen met onze kleine medemens waggelden we door het zomerpaleis. Erg mooi allemaal....

Na enkele uren te zijn platgedrukt vonden we het wel welletjes en zijn we teruggekeerd naar ons hostel.

Ik wilde graag het echte tradiotionele peking eend eten, dus kozen we voor een klein restaurantje tegenover ons hostel welke een pamflet van de lonely planet buiten had hangen. Dit moet wel goed zijn!

We bestelden beide peking eend. Vooraf wat loempia's en gefrituurde melk, ze zullen vast kaas bedoelen.

We kregen ons hoofgerecht als eerst. 2 eenden, in de frituur gedonderd en daarna (niet eens echt) mooi in mootjes gehakt (uiteraard met bot en al). Na enkele minuten kwamen ook onze voorgerechten eraan...

De gefrituurde melk was inderdaad kaas achtig, alleen dan de zoete variant. Uit de loempia's stroomde letterlijk het vet als je ze alleen al in drukte.

Na enkele happen geprobeerd te hebben, hebben we de rekenjng gevraagd (ruim 20 euro!) en zijn met volle borden en lege magen vertrokken.

In het Hostel hebben we nog wat nagesnackt om vervolgens op tijd naar bed te gaan.

Vanmorgen ging alweer vroeg de wekker. Om 07h00 aan het ontbijt want om half 8 vertrekt onze tour naar de Chineze muur.

Iets na half 8 werd er geroepen dat we zouden vertrekken en we lopen naar buiten. Een groep verzameld zich en loopt de straat uit. We huppelen er ongeduldig achteraan en ik fluister te zacht dat ik er niet zo'n goed gevoel over heb. Maar ach, t zal wel.

Na een goed kwartier lopen vraagt iemand van de groep aan ons of we vandaag met hun mee gaan. Ja, naar de chineze muur toch? Het antwoord is denk ik wel duidelijk en toen we weer een kwartier later in ons hostel terug waren bleek dat er 2 groepen tegelijk waren vertrokken.... alleen elk een andere kant op. Bus gemist....

Gelukkig voor ons erkende ze dat het niet geheel handig was, en met een privechauffeur werden we alsnog naar de Chineze muur gebracht. Achteraf gezien veel beter want dit is sneller en betere zitplaatsen.

We hebben 3 uur over de muur gelopen, trap op, trap op, trap af, trap op, trap af, trap op, trap op....etc

Mega vermoeien maar zeer spectaculair!

Aansluitend kregen we een echte Chinese lunch, nu gelukkig wel een succes!

Eind van de middag waren we, met redelijk vermoeide beentjes, terug in het Hostel. Even kort bijkomen en weer op pad.

We liepen naar het plein van de hemelse vrede waar toevallig net de ceremonie begon om de chineze vlag maar beneden te halen (zons ondergang). We liepen door en kwamen uit bij de nachtmarkt.

Een markt met alleen maar eet tentjes. Best lekkere dingetjes gegeten, al hebben we het enge (slang, insecten, inktvissen ed) deze keer maar overgeslagen. Mn vertrouwen is de chineze keuken is niet zo heel best.

Na de markt besluiten we dat de benen er klaar mee zijn en stappen in een taxi.... klaar voor vandaag.

Nog 1 dag Beijing en dan eind van de middag op de trein naar Lhasa! (Maak me stiekem, door al die vreemde, niet zo sociale en ook heel erg gore chinezen me best wel zorgen over de treinreis)

We gaan het meemaken!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Patrick:
    7 april 2015
    Vet verhaal man. Ben jaloers! Inderdaad apart volk, die Chinezen haha. Mocht je nog Peking eend willen. probeer dan Si Min Fu restaurant. Neem er wel de tijd voor, want het duurt minstens een uur voordat de eend op tafel staat. Ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal!
  2. Melanie:
    13 april 2015
    Leuk leuk! En geen chinees op de foto met de chinese muur te zien!! :)
    Veel plezier nog